Kopland

Coproductie Gouden Haas en Peergroup

“Niet de tijd gaat voorbij,
Maar jij, en ik”
- Rutger Kopland

Herken je dat? Het zingen van een merel in de vroege ochtend. Dat je even stilstaat en denkt: ‘Ja, dit ken ik, dit moment is ouder dan ikzelf. Dit is er altijd geweest en zal er nog zijn als ik er niet meer ben.’ Volgens dichter Rutger Kopland zijn het dit soort kleine dingen in het leven die ontroering kunnen oproepen. Een onverwacht moment dat je overvalt en waarin het lijkt of de wereld heel eventjes haar sluier optrekt en iets van haar geheim blootgeeft.

Kopland: een poëtische en beeldende locatievoorstelling geïnspireerd op de levenslange zoektocht van dichter Rutger Kopland naar de werking van ontroering. Aan de hand van zijn poëzie dwaalde het publiek door het hoofd van Kopland en werd het meegenomen in het verlangen te begrijpen wat nog onbegrepen is.

Rutger Kopland (1934-2012) is een van Nederlands meest gelezen dichters. In een onnadrukkelijke en observerende stijl belicht hij thema’s als verlangen, herinnering en voorbijgaan. Kopland vond zijn inspiratie veelal in het landschap en de natuur. Zijn favoriete plek was het beekdal van de Drentsche Aa bij Schipborg.

Gouden Haas en Peergroup werkten eerder samen in de voorstelling Kiemkracht (2016). De beeldende theatertaal van Gouden Haas, waarin poëzie, muziek en vervreemding leidend zijn, sluit naadloos aan op het locatietheater van Peergroup dat de verbinding van mens en landschap centraal stelt.
Kopland werd gespeeld in de openlucht in een weids landschap met een glazen kas, twee acteurs, muziek en een geit.

Kopland was in 2016 te zien op de zomerfestivals en kwam mede tot stand dankzij een onderzoeksbijdrage van Oerol Terschelling. Bekijk hier de trailer.

Regie Gienke Deuten Scenografie Sjoerd Wagenaar Teksten Rutger Kopland Spel Maureen Teeuwen en Erwin Boschmans, Compositie Jaap van Keulen Dramaturgie Dorine Cremers Kostuums en rekwisieten Annemarie Klijn Techniek Roy Vermeer Uitvoering decor Myrthe van Eizenga Productie Annemarie Wijnberg en Hinke Beekman, Met dank aan Ineke en Ruth van den Hoofdakker, Esther Dikkers, Fonds Podiumkunsten, Provincie Drenthe, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Hazewinkel Beringer, Gemeente Aa en Hunze.